Sabtu, 31 Disember 2011 | By: --Failisa Maskuri-

coretan akhir tahun

jari menaip rancak di atas papan kekunci dan buku ditolak ketepi seketika..ermm...mungkin bukan seketika dan mungkin bertika-tika.

sukar untuk membuat pilihan tatkala begitu banyak pilihan terhidang dihadapan mata....susah untuk menafsirkan jawapan yang terbit dalam lubuk hati yang dalam...rumit untuk merungkaikan keputusan yang berbelit....

oppss...dah nak masuk tahun baru kan kita..tapi sebenarnya kalau ikut kalendar hijriah dah sebulan kita masuk tahun baru..dah nak masuk bulan safar pun...da set up azam baru lama dah pun..hihihih

actually,semenjak meninggalkan alam persekolahan, aku jadi dah ala-ala pelupa untuk mengingat tarikh setiap hari then secara automatiknya aku akan jadi orang yang blur bila muncul tahun baru masihi... ayat yang biasa terluah "eh..sok dah tahun baru la"... fine..orang lain dah kecoh nak masuk tahun baru aku boleh buat muka blur nak ingat tarikh...then bila orang dok tanya aku tarikh berapa hari bulan,aku secara automatiknya akan refer kepada mr.sony aku untuk tanya tarikh..heheh....careless betul pasal tarikh setiap hari....


okey..setiap kali tahun baru mesti orang dok sibuk buat azam baru..azam baru untuk transformasi baru..harap-harap transformasi yang lebih baik dari tahun sebelumnya... tapi ada juga kekadang azam tahun lepas tak terjaya dengan jayanya...hikhikhik...*aku la tu


"hentikan membuat azam tukarkan kepada JANJI. orang munafik sahaja yang meninggalkan janji, oleh itu 'berjanjilah' sesuatu yang berpada pada kemampuan. biar sedikit tapi tercapai bukan berjela tapi semua ditunda-tunda"<------- ayat ni aku kopi pasta dari seorang sahabat...

ada betulnya gak dengan ayat tu.. kalau nya dah buat janji mana boleh mungkir janji..tu kan tanda2 orang munafik.. so bila berjanji harus tepati, makanya berjanjilah mengikut kadar kemampuan diri..bila tak laksanakan kita akan rasa bersalah dengan diri...nak ke dalam diri ada sifat munafik?? ALLAH..mintak dijauhkan sifat-sifat mazmumah dari dalam diri dari dalam hati....aku,kau,kita,kami dan mereka..

tahun baru,azam baru,semangat baru...raikan dengan jiwa yang baru....jiwa yang lebih khusyuk,tawadhuk dalam pengabdian kepada YANG MAHA ESA...... bentuk diri untuk menjadi seorang hamba yang lebih soleh dan solehah....menjadi seorang anak yang lebih soleh dan solehah...menjadi seorang pelajar yang lebih hebat.....menjadi seorang rakyat yang bijak menilai...[hehheheh]







~en.fokus tolong setia bersama saya untuk sejam dan kemudian tambah sejam lagi kemudian sejam lagi kemudian sejam lagi...dan jangan lupa untuk bawa en.mood study sekali ea..then bila en.otak dan minda dah penat kita boleh rehat kt R&r kejap..pastu kita beriringan lagi dalam perjalanan ni ea....[^.^]!
Khamis, 29 Disember 2011 | By: --Failisa Maskuri-

doa itu iringan usaha

assalamualaikum w.b.t..salam imtihan salam peperiksaan buat insan-insan yang akan menghadapi peperiksaan tak lama lagi..*macam aku*.. moga-moga kita dapat menjawab peperiksaan dengan baik dan jayanya..bahkan bukan saja untuk peperiksaan didunia malah untuk 'peperiksaan' sewaktu kita melangkah ke alam barzah dan juga 'peperiksaan' di padang mahsyar kelak...ameen...

kita sering mengharap agar seseorang itu akan berubah kearah yang lebih baik. contohnya kita berkawan dengan seseorang yang culas dalam solatnya. lalu kita inginkan dia taat pada perintah ALLAH dan tidak lagi meninggalkan solat dalam apa keadaan sekalipun. kita sentiasa berharap dan terus mengharap agar dia berubah, tapi dalam masa yang sama kita tak menjalankan tanggungjawab sebagai rakan dalam menasihatinya.

mungkin ada tikanya, kita puas menasihati namun nasihat itu lalu dibawa angin..dan kita seolah habis ikhtiar untuk mengajaknya kembali kepada jalan yang bercahaya dan kita putus asa dipertengahan jalan.
sedarkah kita yang kita telah meninggalkannya keseorangan tanpa kawan yang akan menasihatinya lagi..tanpa rakan yang akan mengajak dia kembali dan sedarkah kita bahawa kita telah membuka satu ruang kepadanya untuk sentiasa alpa,lalai dan leka dengan tanggungjawabnya???

mengeluh bila usaha kita jadi sia-sia kerna dia tak pernah nak menerimanya?? tapi sedarkah kita bahawa kadangkala kita lupa untuk turut mendoakannya dalam tiap sujud kita dihadapan RABB..mungkin kerna itu usaha kita masih belum menampakkan hasilnya...tiap usaha itu perlu iringan doa yang tulus dari hati...lalu barulah tawakal selepasnya....kita berusaha dan terus berusaha tapi kita terlupa untuk minta pada ALLAH agar membukakan hati+telinga dia untuk menerima tiap nasihat yang berharga..ya!!! kita menasihatinya tanda kita sayang akan dia...dan ALLAH lebih tahu betapa kita menyayangi nya.... dan ALLAH menguji kita untuk mendengar rintihan kita kepadaNYA dalam tiap doa dan sujud kita..

macam tu juga dalam menuntut ilmu....kita belajar pagi petang siang malam...kita berusaha dengan belajar bersungguh-sungguh... tapi!!! jangan kita lupa untuk memohon pada ALLAH untuk memudahkan urusan kita, untuk mempermudahkan jalan kita dalam menuntut ilmu. untuk merungkaikan kesulitan dalam peperiksaan yang akan datang.... kerna setiap usaha itu perlu ada doa yang mengiringi langkahnya..... [^^,]









~semoga kita semua memperoleh kejayaan di dunia dan di akhirat
~ingatkan aku untuk sentiasa dan terus mengingati kalian dalam doaku agar aku sentiasa dalam ingatan doa kalian
Ahad, 11 Disember 2011 | By: --Failisa Maskuri-

biar sendiri

assalamualaikum all readers sekalian...[apa? takda readers? eh awak tengah baca entry ni kan..so awakla reader nya...jawab salam cepat... [^^,]...

bertemu lagi dalam teratak ni setelah tuan punya blog pergi 'makan2 angin cari pengalaman' di TAMAN NEGARA PAHANG....ambik ko siap caps lock lagi nak bagitau satu dunia yang aku baru balik dari taman negara...taman negara ja pun..tapi ada kau sampai sana dah? takda kan...[~.~!]

sekadar gambar hiasan bukan untuk dikomen..hihih....


~SARJANA MUDA PENDIDIKAN ISLAM [SMPI 10/11], UNIVERSITI MALAYA~



pose yang sempat dirakam...:)

banyak lagi aktiviti dan gambar yang menarik tapi aku bukan nak cerita pasal program ni...so cerita di atas hanyalah selingan sebelum ke topik utama....hehhehheh [^^,]

anda pernah bercinta? pernah mengalami cinta? taw apa itu cinta? eh..ini bukan dr.cinta punya blog...ni blog anak abah...hihihi...kenapa tetiba nak bicara pasal cinta.? entah..aku pun takda jawapannya..

ada orang setiap tahun tukar pasangan macam tukar baju raya. ada orang setia bersama pasangannya hingga ke akhir hayat dan moga2 hingga ke syurga. ada orang setia dengan dirinya yang keseorangan tanpa seorang teman sebagai pasangan..macam saya..erk..pengsan..[**-]

bangga ke memiliki teman dalam tempoh yang muda tapi bukan dalam satu ikatan yang sah??? bangga ke berpeganggan tangan tanpa memiliki lesen yang diiktiraf??  bangga ke memikul dosa dalam sesuatu perhubungan.??

perhubungan antara dua jiwa itu indah namun jangan dicemari dengan sesuatu yang tidak disukaiNYA, pernikahan antara dua hati itu syariat lalu jangan kau menyukarkannya dengan sesuatu yang sia-sia.

saya sering ditanya sama ada empunya diri sudah dimiliki atau belum. dan setiap kali soalan yang diaju hanya senyuman yang dituju sebagai tanda jawapan yang penuh tanda tanya. sukar untuk saya memberi jawapan yang pasti kerana saya sendiri tak tahu. jadi macammana nak bagitau..ye dak?

mendengar kisah seorang sahabat tentang pengalaman hidupnya meniti hari2 keremajaan. penuh dengan kisah suka dan duka. dan yang pasti memori 'couple' menjadi topik utama, membuat aku terfikir yang kisah hidup kita berbeza. ada orang kalah dengan godaan syaitan dan berani mencuba mencari pasangan. ada orang tersedar dari lamunan percintaan dengan cepat lalu hanya akan bersedia menyerahkan cintanya buat 'nakhoda pelayaran rumah tangga'nya sahaja, ada orang langsung tak pernah terjebak dengan kancah percintaan sehinggalah dia disunting menjadi permaisuri suaminya.

untuk berbicara pasal cinta...saya sendiri tak mahir untuk merungkaikannya....dan sebab saya bukan nak berbicara tentang cinta...cukuplah saya tinggalkan persoalan untuk dirungkaikan bersama...
"memang indah alam percintaan tanpa adanya sebuah ikatan perkahwinan..tetapi cukupkah sekadar indah sementara bila berumah tangga jadi merana bilamana kebekatannya telah dipersia sewaktu dialam percintaan tanpa halal??"
"memang kesepian hidup keseorangan tanpa pasangan...tetapi bukankah kebahagiaan yang dijanjikan ALLAH setelah berumah tangga itu yang menjadi impian bila syariat dan batas pergaulan dalam perhubungan itu dijaga??"

biarlah orang memperlekehkan kita seandainya kita masih 'single' dimata mereka...asalkan syariat dijaga lalu 'keluarga sakinah' dapat dibentuk..

sendiri itu lebih baik bukan....ramai teman yang sejantina disisi...jangan dilayan rasa hati..ikut kata syaitan kita yang kan merana...insafi diri hiasi peribadi













~benar kata orang...jangan cepat menilai orang dari luaran...nilailah mereka dari dalamannya juga..bertahun 'dia' dinilai dari luaran dan dalaman namun penilaian itu tersilap percaturan.... rupa2nya nilaian itu hanya dari mata kasar dan belum cukup dinilai dari mata hati~


~kekadang diri diuji dengan sesuatu yang melelahkan, namun ALLAH tetap akan hadir memberi bantuan..kekadang DIA hadirkan kasih mak melalui panggilan telefon untuk mengubati sakit yang ditanggung, kekadang DIA datangkan seorang teman untuk mendengan rintihan, kekadang DIA datangkan ketenangan angin malam untuk mendamaikan hati yang rawan..DIA sering menguji..namun DIA sekali-kali takkan pernah tinggalkan kita sendiri~ALLAHUAKBAR!!!!

~bermimpikan wajah2 anak arwah ustaz...mengapa wajah2 itu hadir sedangkan pertemuan itu hanya seketika cuma..YA ALLAH tempatkanlah mereka dalam golongan orang2 yang bertaqwa dan beriman kepadamu..cucurilah rahmat keatas roh2 mereka~
Rabu, 23 November 2011 | By: --Failisa Maskuri-

rindu sedunia

*AWAS!!!! INI ADALAH ENTRY TANPA ISI YANG JELAS....sila tekan simbol pangkah kalau rasa tak ada input berguna.....*peace (~.~)

Hujan yang turun melimpahi bandar kota ini adalah satu rahmat dan satu nikmat yang mengiringi gelap malam yang syahdu. hujan dihati terbias dek ego diri yang mengatakan kau kan lemah jika aliran itu mengalir dihadapan teman mu.. lalu kaki melangkah ke satu tempat kosong yang tidak berpenghuni..disitu ada aliran deras yang mengalir, membujuk kata hati sendiri agar kau tidak sesekali lupa ALLAH ada untukmu sentiasa..

kesejukkan malam hari membawa kepada pelbagai memori yang sukar untuk diucap dengan kata, susah untuk dicerita dengan bicara..hanya yang merasai dan melalui yang mengerti..

hari rindu sedunia kot...hikhikhik...
~ rindu dengan kawan SKST [97-02]--->tempat menimba ilmu, tempat bermain kejar-kejar, tempat kena denda di panas terik sebab buat bising...dari seorang kanak-kanak menjadi seorang gadis remaja
~ terimbau kenangan di SAMPB[03-07] lalu rindu turut mengiringi---> belajar menjadi seorang gadis..mengenali apa itu 'satu rasa' namun ALLAH masih menyayangi diri ini...belajar dengan semangat yang up and down'...melalui pelbagai rencah kehidupan sebagai seorang gadis
~ rindu dengan memori di APIUM,NILAM PURI----> mengenali apa itu erti persahabatan..apa erti hidup yang sebenar...berada jauh dari keluarga lalu membina satu 'keluarga' baru...kenangan yang indah untuk disemadikan dalam ingatan
~teman2 APIUM,KL---> walau satu fakulti satu bangunan...masih tetap rindu itu muncul...sangat merindui kalian, teman....biarlah definisi rindu itu berbeza kerna nak merungkai makna nya perlu kertas yang berjela

# tapi rindu ini lebih nyata untuk mereka yang berada dirumah...sangat merindui mak dan abah...dan itu budak kecik yang banyak celoteh.....miss them so much more than my friends....

# rindu itu muncul secara tiba2...tanpa dipaksa ia hadir..tanpa ditunggu ia datang....lalu entry ni wujud kerana si penaip syok sendiri bicara tentang rindu....


............RINDU ITU ANUGERAH YANG TERINDAH......








~mood test terjun dari tingkat 4 ke bawah..mai kembali kepada tuan anda wahai mood test....
~suatu kata yang tak terluah..dipendam lalu menjadi pekasam...hanya ALLAH yang mengerti~~
Sabtu, 19 November 2011 | By: --Failisa Maskuri-

bicara nilai

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status
Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - RM30,000
erk...kenapa nya tetiba starting gini???hihihi...assalamualaikum w.b.t buat yang beragama islam dan salam sejahtera semua.....
teringat bebearapa bulan yang lepas..ramai pulak post pasal nilai hantaran kahwin ni kat dalam FB masing2.dok ralat memikir berapa nilai yang patut diletak untuk pihak lelaki..hahahhah..aku tengok dengan senyuman je la...senyum tak perlu kata apa2....dan macam2 komen jgak la yang diorang dok bebel pasal hantaran nih.....hihih...da macam ayam...siap ada gred2 lagi......hihihhih.....
cakap pasal hantaran nih.....teringat perbualan antara aku dengan sepupu aku yang ada anak dan anaknya yang sulung sebaya aku....[ada paham ke ayat aku tuh......hahha]
dia : ko berapa tahun belajar kat UM lisa?
aku : 4 tahun...
dia : lgi berapa tahun kat sana?
aku : 2 tahun...
dia : da ada calon ke kat sana?
aku : erk??? calon??....ermm....hahhaha [gelak + senyum ja...]
dia : bagus gak cari awal2. nanti da abih belajar boleh terus kahwin. dekat U ni la senang nak cari. dapat kenal diorang. yela 4 tahun kan belajar at least dapat la 'tangkap' perangai2 diorang ni sikit2. nanti dah kerja,sibuk dengan kerja ja. tak sempat pulak nak cari calon
aku: erm....hahhaha....yela kak..nanti kalau2 rajin saya carilah. tapi mak kata belajar bagi abih dulu baru pikir nak kahwin....hihihihih
[sepupu aku ni gak la yang pantang jumpa aku mesti tanya soklan "ko bila nak kahwin?"......aku muda lagi okey.....hihihihih.....]
 fine.back to the topik. 
perkahwinan adalah satu ikatan yang menghalalkan apa yang diharamkan sebelum ni. perkahwinan merupakan ikatan antara dua jiwa yang telah dihalalkan oleh akad nikah. tapi perkahwinan bukan satu permainan ibarat main 'kahwin-kahwin' masa kanak-kanak dulu. perkahwinan yang telah berakad ni perkahwinan yang 'real' punya. disana ada tanggungjawab yang sedia menanti, ada beban yang perlu digalas, ada pelbagai rencah yang perlu dihadam.
realiti sekarang ibubapa seolah-olah menjual anak-anak perempuan mereka dengan meletakkan nilai hantaran kahwin yang terlalu tinggi. namun mungkin tak semua ibu bapa tapi realitinya ada. yup, mungkin dengan keadaan ekonomi sekarang dengan barang yang semakin naik dan tak pernah nak turun semula menyebabkan ibubapa meletak label nilai hantaran yang terlalu tinggi hingga meletakkan bakal menantunya berada dalam keadaan yang terdesak hingga membuat pelbagai pinjaman semata untuk memenuhi tuntutan pihak mertua. lalu dimana munculnya keberkatan bilamana sedari awal perkahwinan wujud pembaziran dan pinjaman yang entahkan bila akan dilangsaikan.
lupakah kita pada satu hadith yang bermaksud  Dari A`isyah r.a., Nabi saw. bersabda,
“Sesungguhnya, perkawinan yang besar keberkahannya adalah yang paling murah maharnya.” Sabda beliau juga, “Perempuan yang baik hati adalah yang murah maharnya, memudahkan urusan perkawinannya, dan baik akhlaqnya. Adapun perempuan yang celaka yaitu yang mahal maharnya, menyusahkan perkawinannya, dan buruk akhlaqnya.”
jadi, permudahkanlah urusan perkahwinanmu. meletakkan mahar yang bersesuaian. bukan bermakna terlalu sedikit dan jangan pula melampaui batas. insan yang bejantina lelaki juga perlu rasional dalam memberi kan nilai yang hendak diberi. jangan terlalu kedekut dan jangan terlalu pemurah. seharusnya ada pendirian dan bajet yang sesuai..<-----perbetulkan kalau tersilap sebab aku masih kanak-kanak ribena lagi...erkkk...hihihihi]

mulut orang sampai bila pun tak bisa ditutup..kalau mulut tempayan tu boleh la jugak kan...kalau sedikit kita bagi katanya harga nilai seorang perempuan tu tersangat la murah lalu dibandingkan dengan anaknya atau anak sipulan sipulan...dan bila terlalu tinggi dikatanya juga...~sabor je la...dushh..apa peduli kata orang~~

post ni diterbitkan sebab ramai yang dah mendirikan masjid..doaku moga berkekalan hingga kesyurga.. dan pesan seorang makcik kepadaku di satu majlis kenduri kahwin "tunggu abih belajar dulu baru kahwin ea sa..dah habis belajar nanti nak kahwin,kahwin la, ni tengah belajar nak kahwin, makcik rasa cam susah sikit..." eeh makcik bagusla makcik ni.....makcik yang rasa susah..tapi takpe Insya ALLAH akan dipermudahkan urusan mereka sebab mereka dapat mengelak maksiat dalam perhubungan sebab tu la kahwin awal-awal...hihihihi

serasa aku umur aku masih dikategorikan dalam remaja ribena lagi tapi orang suka cakap bab-bab kahwin dengan aku..isy..isy...matang sangat la kan dalam bab-bab kahwin ni...hikhikhik... serasa menyeramkan perbualan baru-baru ni

"kamu dah ada calon sa?"
"belum..napa? nak carikan ke?"sengaja aku mencabar nya
"nak akak carikan ke? boleh jugak. nanti dah abih boleh kahwin"
"hahhaha....carilah kak..."tak memasal kalau dicarinya betul2...puhh






Khamis, 10 November 2011 | By: --Failisa Maskuri-

"positive thinking"

asalamualaikum w.b.t

apa khabar umat islam di muka bumi ALLAH sekalian...terasa agak lama tak 'menghias' blog ni..alasan biasa para blogger bila blog dah bersawang dan bersepah dengan entry lama----->malas...takda idea...nak post something tapi bila jari menaip idea jadi berterabur jalan-jalan cari makan..hihihihi<----

okey..bangun awal pagi..and think positive

pernah dengar ayat ni--->kalau bangun pagi dalam kondisi 'bad mood @ moody' mean sampai ke malam la hidup anda akan 'moody' memanjang<----..pagi-pagi dah membebel..dah marah-marah + muka masam mencuka, sampai kemalam la gamaknya ekau gitu jang... =(

ayat ni pulak---> kalau bangun pagi dalam kondisi yang ceria+bersyukur atas nikmat ALLAH+masih diberi nikmat untuk bernafas di bumiNYA+sedekahkan senyum untuk orang-orang disisi + insya ALLAH 'life' korang ari tu akan rasa seronok dan ceria ja<----tak ke orang sekeliling pun akan rasa bahagia ja bila dekat dengan ekau..huhuhu [^^,]

apa aku nak cerita sebenarnya ea?? emm..*thinking-thinking*

berapa kali kita berfikir secara positif dalam masa sehari?? berapa banyak pula secara negatif?? adakah negatif melebihi positif ataupun sebaliknya?? *yeah..fikir dan zikir lagi*

"rugi kan tak ambil STAM sampai abih dulu..tengok member2 yang dok pakat ambil STAM sama dengan aku dulu dah nak abih belajar pun...setahun lagi grad la depa tuh..time ambil STAM dulu pun depa dah konvo kat sekolah...merasa gak la depa konvo awal..aku ni dok kena tunggu bertahun lagi...lambat lagi nak merasa pakai jubah konvo...naik atas pentas ambil sijil..ala-ala graduasi gitu...."keluh seorang sahabat waktu aku dan dia santai petang bersama..

"jadi ko rasa menyesal sebab terima tawaran untuk ambil matrik dulu?"cuba menduga ketebalan sesalan yang ditanggungnya...

"erm..entahlah nak rasa menyesal pun dah tak berguna...cuma kekadang terbit rasa cemburu di hati..yelah..kita jejakkan kaki ke UNIVERSITI awal dari diorang tapi diorang yang habis belajar dulu dari kita...cemburu la sikit....hihihi."jelas riak wajah nya menunjukkan kecemburuan yang cuba ditahan..mungkin menginsafi takdir yang telah ditetapkan buat dirinya.

"tapi..."

"aik..bertapi nampak"

"yuup...hihihi...tapi..cemburu tu tak mungkin dapat melunturkan semangat untuk belajar kan..tak kisahlah berapa tahun pun..ilmu yang dicari bukan sijil semata kan...lagipun ALLAH dah aturkan yang terbaik untuk aku..untuk kau..untuk diorang..untuk semua hamba-hambaNYA....ini pilihan yang aku ambil dulu masa kena pilih antara STAM atau matrik..dan aku memilih jalan ni...so..kita kena teruskan apa yang kita dah buat sampai habis kan..mana boleh buat kerja separuh jalan kan beb..huhuhu.." dia cuba untuk befikiran positif dan ini yang aku suka tentangnya...kekadang merasa lelah seketika melayan 'negative thinking' nya tapi dia cepat tersedar dari latah nya dan bangun bersama 'positive thinking'.

"ha..taw pun..kalau kau tak pilih jalan ni...dari celah mana kita boleh jadi member akrab camni kan? entah kalau jumpa kat tepi jalan pun aku akan buat dek ja sebab aku tak kenal ko...tapi bila dah kenal dan dah jadi member jumpa kat mana-mana pun mesti tegur...mesti nak pokpekpokpek kan...hahhah...eh..ustaz aku pernah cakap...dia kata...[saya taknak melahirkan mahasiswa sijil semata tetapi saya nak melahirkan mahasiswa yang berfikir yang berilmu dan menggunakan ilmunya untuk kebaikan dan mengajarkannya kepada orang lain]...tak kisah berapa tahun pun kita belajar beb yang penting input yang kita peroleh tu dan output yang orang lain akan terima dari kita bila kita dah bergraduasi nanti..lagipun bila ko dah abih belajar dah konvo..ko akan rasa rindu balik zaman-zaman belajar kat U ni....ala macam kadang-kadang kita dok rindu nak kembali ke zaman sekolah la...nanti ko rindu kat aku kalau abih cepat-cepat...hihih" aku juga cuba untuk berfikir positif sepertinya....huhuhuh [^^.]

itu perbualan beberapa bulan yang lalu....kagum dengan pemikiran nya yang sentiasa mempositifkan kembali fikiran yang negatif...manusia selalunya seperti itu.. setiap yang berlaku di atas kita itu pasti ada hikmah yang tesembunyi dari pengetahuan kita..jangan penah menyalahkan takdir yang menimpamu sahabat....kerna bila kita menyalahkan takdir seolah-olah kita menyalahkan DIA YANG TELAH MENGATURKAN TAKDIR untuk setiap hambaNYA...*istighfar dan muhasabah diri kembali....jangan sampai tanpa sedar kita menyalahkanNYA...astaghfirullah alazim....istighfar lagi..dan lagi.....*

ha...itu lah pentingnya menjalani kehidupan dengan pemikiran yang sentiasa positif...dan kalian akan menjalani hidup dengan penuh keceriaan dan kebahagiaan.....tapi!!! janganlah sampai ada orang yang mencurigakan di kawasan rumah anda atau jiran anda...anda nak berfikiran positif pulak...awas!! kena berjaga-jaga juga...hihihi....

last but not least....sentiasalah berfikiran positif dan nyahkan fikiran negatif...tapi ingat perlu juga ikut keadaannya....
dan doakan jemaah haji kita selamat sampai kepangkuan keluarga masing-masing...dan doakan ibu,ayah serta pakcik saya sentiasa dalam keadaan sihat dan selamat kembali kesisi kami dengan selamatnya...ameeen





~menjadi suri rumah untuk seminggu...act as a mother for my siblings...besarnya pengorbanan seorang ibu..miss both of you my dad and my mom..
~ al-fateha untuk arwah ustaz bad yang telah kembali kerahmatullah selasa yang lalu..moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.
~assigment yang melambak seakan-akan mencuri ketenangan hari-hari aku..ni pun nak kena fikir positif jugak ea..huhuhuh
~pertemuan yang seketika itu membangkitkan satu rasa di satu sudut yang dalam...jauhilah kami dari fitnah dunia YA RABB....
Jumaat, 21 Oktober 2011 | By: --Failisa Maskuri-

nota hati tanpa tajuk


بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah...masih diberi ruang dan peluang untuk bernafas di muka bumi ini...rasa dah lama tak menitipkan sesuatu di laman yang dah bersawang-sawang ni.. rindu pun ada rasanya nak menaip sesuatu tapi apakan daya kekangan masa dan ketandusan idea membuat aku terpaksa akur dengan kehendak akal untuk melupakan seketika kata hati yang membuak-buak untuk mencoret sesuatu sebagai "BINGKISAN ANAK ABAH"

terhenti sejenak dan sedetik tangan yang menaip. masih blur untuk menulis sesuatu. kabur dalam pencarian saat hati merasa amat rindu pada insan-insan tersayang. insan-insan yang dulunya dan kininya masih setia dengan penuh kesabaran dan kekuatan serta kekentalan jiwa dalam membesarkan diri ini... arghh..rindu itu terlalu mendalam hingga membuatkan titis aliran dari kelopak mata jatuh sikit demi sedikit.

ilhamkan aku satu kata yang mampu untuk ku ucap.ilhamkan aku satu kalimah yang bisa untuk aku gambar. dan ini..aku lampirkan satu lagu untuk kalian hayati...

JEJAK CITA-DEVOTEES







~Tuhan, leraikanlah dunia yang mendiam didalam hatiku kerana di situ tidak ku mampu mengumpul dua cinta. hanya cintaMU ku harap tumbuh…
~biarkan ia menjadi satu misteri yang mungkin akan dibongkar rahsianya bila detiknya kian tiba
~mendamba sahabat yang tak pernah jemu untuk mengingatkan diri ini tika senang dan susah dan berharap masih dapat menjadi seperti apa yang diingini.

Jumaat, 30 September 2011 | By: --Failisa Maskuri-

festival konvokesyen universiti malaya'11 [FESKUM'11]










COME AND JOIN US @ FESTIVAL KONVOKESYEN UNIVERSITI MALAYA....... pelbagai aktiviti menarik menanti anda disana.....

bermula dari 3 oktober 2011 hingga 8 oktober 2011....jangan lepaskan peluang keemasan..let's catch it...

impian terlaksana

mak: kak, mak da dapat.
aku: dapat apa mak?? dapat menantu ke?? hehehhe
mak: banyak la ko punya menantu..tahun ni mak dapat pergi haji..
aku: ohw..ea ke..alhamdulilllah..tahniah mak...hehehhe..(dalam ati gembira sangat..akhirnya tercapai gak hasrat kedua orang tua aku)..mak nak tengok surat..
mak: surat apa?
aku : surat panggilan la...mak pergi dengan abah ja ke?
mak: takda la..pergi dengan abah dan wak uda la..alhamdulillah semua dapat panggilan
aku : ohw..ea ke...hihihih

perbualan ni berlaku beberapa bulan yang lalu...tapi rasa macam baru semalam ja sembang-sembang dengan mak pasal perkara ni....2 oktober 2011 ni insya ALLAH mereka akan berlepas..dijangkakan penerbangan pukul 8.30 pagi..insya ALLAH...moga segalanya dipermudahkan

seminggu sebelum penerbangan. kami mengadakan sedikit jamuan raya dan kenduri doa selamat...minta diberkati perjalanan kedua ibubapa kami beserta pakcik kami....

antara sedikit sebanyak photo yang sempat dirakam...[terasa ayat kali ni begitu skema...hihihihi]

~kawan2 adik~

~menunggu giliran mengambil makanan~

~makan berjemaah...mengerat ukhuwah fillah


~tuan besar a.k.a my abah....~














~mengejar redha ILAHI dalam kehidupan...mencari dan terus mencari agar hidup sentiasa berada dalam kegembiraan dengan rahmat dan keredhaanNYA.... selagi mana manusia mendekatkan diri kepadaNYA selagi itu DIA takkan pernah meninggalkan kita...
 
Isnin, 19 September 2011 | By: --Failisa Maskuri-

rentak hati

jaga hati orang-------> bukan perkara mudah

jaga hati ibu dan bapa------------> sangat-sangat la perlu untuk dijaga...terguris sedikit hatinya..kelak kita akan merana

hati sendiri?????-----------> siapa pulak nak menjaganya...[ermm jaga sendiri la gamaknya]

kita..oppss..mungkin bukan kita..mungkin saya saja yang sebegitu...seringkali menginginkan orang lain memahami dan mengerti hati yang satu ni...walaupun ia satu..tapi ia payah untuk dijaga....[ke senang?]

ada orang meluahkan ketidakpuasan hati dengan bercerita kepada orang lain
ada orang yang lebih senang memendam rasa dengan berdiam diri..mencari ketenagan dengan sesuatu yang menenangkan
ada orang akan mencari tempat untuk dia mengadu yang paling afdhal iaitu dengan meluahkan segala rasa di hati dengan mengadu kepada DIA YANG MAHA MENDENGAR...

ya!!! kita diuji dan terus diuji sebab ALLAH sentiasa ingin mendengar rintihan kita kepadaNYA...DIA takkan pernah jemu untuk mendengar rintihan dan luahan hamba2nya...
hanya kita yang kadangkala ego....ego untuk meminta petunjuk dariNYA....ego untuk 'bercerita' kepadaNYA ...sedangkan DIA sentiasa ada bersama hamba2NYA.... HE ALWAYS WITH ME...ALWAYS WITH YOU...ALWAYS WITH US....YOU NEVER ALONE MY DEAR.......




"maaf andai ia melukakan.....maaf andai ia mengguriskan...maaf andai ia membawa ketidaksenangan.....hanya kemaafan yang mampu dipinta....hanya ucapan yang bisa dibicara....andai kemaafan yang dihulur tidak bersambut...serahkan saja pada YANG ESA...agar hatinya bisa berbicara untuk memaafkan...."

"‎bila Berkaitan hati manusia, doalah pada Allah, kerana Allah pemilik hati manusia.." -bonda Dr Shamsiah Muhammad

"mudahkah memahami hati seseorang dengan rentak nada yang berlainan namun tidak kedengaran sumbang??"


        snada-jagalah hati.......


*jgn lupa stopkan lagu kat blog sebelum dengar lagu nih....hihihihi




~waiting 4 the day......moga dipermudahkan urusan......
~akhirnya tarikh yang dinanti telah termetrai.....gembira+hiba = perasaan campur-baur...
~ semester baru dengan gelaran baru dan mungkin jiwa yang baru...
Khamis, 8 September 2011 | By: --Failisa Maskuri-

corat-coret lebaran

assalamualaikum w.b.t......
puhh.puhhh....dah bersawang sana-sini da blog ni..blog pun sibuk beraya jugak macam tuan dia..hahha...*abaikan*

ermmm....rasa-rasanya belum terlambat lagi kan nak ucap salam aidilfitri. almaklumlah syawal kan sebulan so raya pun sebulan dan secara automatiknya ucapan boleh dibuat lagi dalam tempoh sebulan kan.....hehehehheh

dikesempatan ini aku sebagai tuan empunya blog "BINGKISAN ANAK ABAH" ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN.....KULLU 'AM WA ANTUM BIKHAIRR.......

raya kali ni tak sesemangat raya sebelum ni. yela umur pun dah meningkat..feel raya pun berkurang..hanya sekadar persiapan yang biasa2. tapi dalam biasa2 tu pun sempat la buat 2jenis biskut raya...cehh...konon takda feel tapi biskut raya tetap nak buat...rumah pun da settle kan seminggu sebelum raya..dah bagi clean n clear da...hahahaah....*takda feel la sangat kan*


pergh...dah lama tak menaip nih..idea pun dah lari dari kotak idea...kering kontang nak susun ayat....ermm..biar gambar jela yang menceritakan segala-galanya...

cakap pasal gambar...manyak sedih ooo.....gambar raya semua da lenyap dari dalam kamera. gara2 tangan kanak2 kat rumah ni yang gatal sangat usik2 kamera...perghh...hilang terus semua gambar...so..yang tinggal hanyalah gambar2 malam raya pertama..kebiasaannya tiap2 tahun family aku mean family besar punya akan kumpul ramai2 kat rumah aku untuk bacaan tahlil dan beraya ala-ala 'family ghatering' laa.... baca tahlil + tazkirah + bermaaf-maafan + bergambar + makan2.....




~walaupun kecik tetap nak menyibuk gak ikut orang main bunga api...isy2...~

~keramaian sedara-mara berkumpul malam raya pertama~

~suasana sekitar majlis~

~riuh-rendah sanak sedara~

~~raya raya gak...solat jangan tinggal-bak kata aqil...hihihhhiih~~


dan oleh kerana gambar raya tahun ni xberapa nak ada...aku tampal gambar raya tahun lepas ja...hahhaha....


~~pagi raya 1431h[taun lpas..hihih]
~malam raya pertama 1431h~~

okies cookies dookies...hehehhe....setakat ni ja corat-coret lebaran yang tak berapa nak coret...idea semua dah berterabur..ingat nak tulis post yang simple macam ni tak perlu idea ke??perlu kot....hahha...*blurr jap....

dalam kita sibuk beraya....menziarahi jiran tetangga dan sedara-mara, ada insan lain yang sedang berduka.. sebenarnya masa raya ke-3 aku dan orang2 kampung tengah *baraan kampung*....[sapa yg tak taw apa tu baraan sila lah cek kat kamus jawa.....hihihi]... kami orang dikejutkan dengan berita kematian salah seorang ahli kariah kampung.....sangat sedih. tetiba suasana jadi pilu..dapat berita time tu kami tengah berehat dari baraan sebelum baraan bersambung pukul2setengah....tapi bila dah dapat berita sedih tu. baraan ditangguhkan keesokkan harinya sebab nak uruskan jenazah...

memang sangat sedih sebab arwah meninggalkan isteri dan anak2nya yang masih kecil. moga anak2 dan isterinya tabah dengan dugaan untuk mereka. alfatehah buat arwah....

























~say sorry to my frends coz tak dapat nak join baraan kelas tahun ni....rasa cam semangat baraan kelas berterbangan....huhuhuhu...alasan.alasan.
~masih menanti sesuatu dari seseorang....tapi mungkin tak kan dapat dimiliki hingga akhir syawal........hhmmm
~counting day.....-----back 2 UM....
~counting day 4 my parents
~counting day 4 ur special day....hikhikhik.....


Selasa, 9 Ogos 2011 | By: --Failisa Maskuri-

i will cover you [^^,]

*simple and nice song...sharing is caring and loving...hehhehe---------> [~.~]

brought to you by "the sound of reason"- COVER
 

aku tak nak ulas apa-apa pun pasal lagu nih..pasal kumpulan ni pun aku tak tahu sangat.. lagu ni la lagu pertama yang mengenalkan aku pada kumpulan ni..kalau korang nak like page depa bole la klik kat link ni ha The Sound Of Reason.. hihihi...

aku berkenan kat lagu ni pun sebab ad 'someone' yang rajin sangat suruh aku dengar pasal lagu ni..nasib baik lagu ni sedap so takda la sia-sia orang tu mencari lagi ni untuk aku...hehhe*peace*
.~~jom layan~~ sebelum tu macam biasa..please stop dulu lagu dekat blog ni eh...




she told me she was not
interested in singers or rappers
i said 'that's good
cause i'm really neither,
i'm actually more like,
a teacher or a preacher hitting guitar strings,
plus my rapping's not so good and
my singging is kinda lacking'
she laughed and,
told me that I must be mad,
I said'you might be right,
i just might be that,
or i, might be half
looking for my other half,
and who knows what the future holds,
you just might be that'
she laughed again,
i said 'look,i'm just trying to ask,
that you,give me a chance
before your judgement passes
she blushed and grabbed her bag
pulled out a pen and a pad
wrote down a number quick,
and said 'here,call my dad'

yeah, and since then days have gone and
past and
still i remember as if  yesterday it happened
and i've been keeping my promise to you
since back then
to never make you sad and keep
that smile everlasting
understanding, love and compassion
all these things that i've promised now
i'm backing with action
and thats been my plan
to be the man of your dreams,
everything you imagine

and more than that,and more than that
i'll be ur strength and ur balance
more than that, and more than that
i'll be ur legs when you stand
and more than that,and more than that
anything that you ask
and more than that
i'll be you're cover [3x]
come on

through the rain and snow
the storms that other people blow
i will be ur shelter
i will be you cover

and when you're feeling cold
come in to me
i'll hold you close
i will be your clothes
i will be your cover
i will be ur cover
i'll cover you
i'll cover you

on the little screen
i see little hands and little feet
and i can't help but think will you look like me
a daughter or a son..
i feel as i though
my life's begun
and i alread love you like i love ur mom

and as you grow you'll wonder where
the time will go it'll just pass you
life will make you fall but
i'll always be there to catch you
love you more than life and yet i haven't
even met you
see,never knew of the man i wanted to be
till the first time i heard your little heart beat
i'll protect you and maybe you can help
make a better me...

through the rain and snow
the storms that other people blow
i will be ur shelter
i will be you cover

and when you're feeling cold
come in to me
i'll hold you close
i will be your clothes
i will be your cover
i will be ur cover
i'll cover you
i'll cover you

i wanna be a song that you never wanna stop
when you're singging at the top
of your lungs and you're not
even listening
to how funny you sound

i wanna be around
when your life is getting hard
and you feel that you cannot keep it up
just play me back and
smile again













~kadang2 bila kita berjalan kehadapan..kita lupa untuk menoleh kebelakang..mungkin ada sesuatu yang telah kita cicirkan dijalanan..dan bila kita telah sampai ke destinasi...baru kita sedar kita telah kehilangan...dan ia adalah sesuatu yang amat berharga buat kita..
~kadang2 kehadirannya tak pernah kita nantikan..tapi kemunculannya yang tiba2 memaksa kita untuk memiliki pelbagai rasa.....


Isnin, 1 Ogos 2011 | By: --Failisa Maskuri-

kemunculannya dinanti..kedatangannya dirai...


*just a simple post...[^^.]






salam ramadhan kareem...salam bulan yang padanya penuh kemuliaan penuh ganjaran....Assalamualaikum w.b.t buat semua umat islam yg menyambut bulan penuh keberkatan...


buat semua pengunjung blog "Bingkisan anak abah"...selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak..ramadhan kareem sye ucapkan...mohon maaf atas segala salah silap yg dilakukan..moga ketenangan mendampingi sepanjang hari....[^^,]

jom ramai2 rebut tawaran berganda dari Yang Maha Esa....gandakan amalan..tingkatkan kualiti ibadah...kurangkan saham maksiat....mulakan langkah untuk berubah...dan moga perubahan yang baik berterusan hingga akhir nyawa.....


tawaran isttimewa untuk umat islam diserata dunia:------>
 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kemasukan baru ke universiti..

Tarikh : 1 Ogos 2011 (InsyaAllah)
Name U : Universiti Ramadhan Al-Mubarak
Course wajib : Berpuasa
Course special : Terawih
Course tambahan : Baca quran, zikir, solat sunat, sedekah n etc
Kelulusan : Ijazah takwa
Konvo : 1 Syawal

* Extra.. Tawaran melanjutkn pgajian ke peringkat master
course : Pose 6 . . .

JOM DAFTAR BERAMAI3!! (^_____^)
 
 
 
~ tetiba rasa rindu suasana berpuasa diperantauan....berpuasa sebagai anak rantau di negeri orang sangat menyeronokkan..
~totally puasa kat rumah tahun ni...gamaknya xada la berbuka bersama teman2 seperjuangan..takda terawih dgn diaorang...huhuhu...rindu sesangat.... 
Sabtu, 23 Julai 2011 | By: --Failisa Maskuri-

TANGIS INSANI

sering kali nk bercerita sesuatu..tapi bila da mula menaip, idea seakan-akan hilang dibawa arus deras air yang mengalir...fuhh hiperbola yang melampau la kamu... ohw ea. lupa sesuatu. Assalamualaikum buat semua umat islam di muka bumi ini..moga redha ALLAH sentiasa bersama kita hendaknya :)

pernah jumpa seseorang yang mempunyai pelbagai identiti? pernah tak rasa yang kita cukup mengenali seseorang tapi ada waktunya seolah-olah dia bukan lah orang yang kita kenal? atau pernah tak rasa betapa payahnya nak kenal orang yang dah lama menjadi kawan kita?? dan rasa tak soalan yang aku tanya ni agak berbelit-belit dan tersangat la pelik???? hahahha *peace*

okey..soalan kat atas tadi sila abaikan sebab ia tak ada kena mengena dengan entry pun..sorry semua.. kali ni soalan yang betul2 punya.. korang pernah rasa tak sebab apa tetiba ja korg rasa air mata korang tu nak sangat2 keluar dan mengalir tanpa ada sebab?? korang pernah tak fikir kenapa sesetengah manusia begitu egois untuk menangis??korang pernah tak jumpa seseorang yang bila dia marah dia akan rasa nak menangis? atau korang sendiri adalah orangnya?? dan korang pernah tahu tak kenapa air mata wanita tu dikatakan sangat murah dan terlalu mudah untuk mengalir sedangkan air mata lelaki tu teramatlah mahal untuk dikeluarkan dari kolamnya?? hihihh... 
[tapi aku tengok adik LELAKI aku yang kecik ni senang ja nak nangis...buli..buli..dan buli lagi...hahha..oppss]..
~~jawapan aku tuk soalan tu: aku tetap tak tahu kenapa...mungkin korang tahu..meh2 cer citer ckit kenapa..

meh sini nak bagitau..ada satu info pasal tangisan air mata nih..dah lama aku simpan dalam 'kotak' laptop ni dan aku rasa mungkin boleh kita share bersama..sharing is caring n loving kan...


 ada 10 jenis tangisan :
  • Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati.
  • Menangis kerana rasa takut.
  • Menangis kerana cinta.
  • Menangis kerana gembira.
  • Menangis kerana mengahadapi penderitaan.
  • Menangis kerana terlalu sedih.
  • Menangis kerana berasa hina dan lemah.
  • Menangis untuk mendapatkan belas kasihan orang.
  • Menangis kerana terikut-ikut orang menangis.
  • Menangis kerana munafik (pura-pura menangis).
*tapi kalau la tiba2 ada aliran suci yg mengalir tanpa sebab..kenapa plak ek??

tapi..air mata yang paling berharga adalah air mata yang mengalir kerana merasakan diri ini hanyalah seorang hamba yang hina dan dina dan betapa kerdilnya kita disisi ALLAH S.W.T..air mata yang mengalir kerana rasa keinsafan atas segala dosa yang dilakukan..air mata yang mengalir saat tunduk dengan tawadhu'nya seorang hamba di pertengahan malam saat insan lain diulit keindahan mimpi..air mata yang mengalir hanya keranaNYA...

Firman Allah SWT yang bermaksud :::
" Dan bahawasanya, Dialah yang menjadikan seseorang itu bergembira (tertawa), dan berdukacita (menangis)."
Surah An-Najm, ayat 43
  

Sucikanlah empat keadaan dengan empat perkara :::
  1. Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan.
  2. Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu.
  3. Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu.
  4. Dosa-dosa silam yang disulami dengan taubat kepada Zat yang memilikimu.
*info di atas sekadar perkongsian..kalau salah tolong perbetulkan..aku kan budak baru belajar...hihihi*

-egoisnya manusia bila ia merasakan tangisan itu bakal menjatuhkan kredibiliti dirinya..bakal menampakkan yang dirinya seakan-akan lemah hanya dengan mengalirnya air mata..tapi mereka harus sedar dan tahu..yang ada satu info mengatakn air mata adalah sejenis air yang dapat berfungsi dengan berkesan untuk membersihkan mata dengan BERSIH SEBERSIHNYA....jadi..kenapa rasa berat untuk membiarkan ia mengalir.??

kadangkala..dengan tangisan yang keluar kita dapt merasakan ketenangan yang didamba...mungkin juga seolah-olah dapat mengurangkan beban yg dipikul sebab kita akan rasa sepertinya beban itu mengalir sama derasnya dengan air mata yang mengalir..

menangis bukan bermakna kita menjadi seorang yang lemah..bukan juga seorang yang ciwek atau mungkin cenggeng..tetapi dari tangisan kita dapat kumpul kekuatan...mungkin lain orang lain caranya.. tapi bagi aku..tangisan bukan bukti kelemahan...
---->agak-agak kalau anjurkan 'hari menangis sedunia' ada orang nak join tak?? [ada..baby-baby yg comey akan join program ni...hahhahah..sgt2 comel okey..]



~sya budak yg cerewet..cenggeng.comel dan comot..hihihi..[senyum la sikit..huuhu]
~siapa saya?? saya budak comel..comot..ciwek...hiihhi..~[muka nk nangis la brader nih..]












~kamu adalah satu2 nya watak dalam hidup saya yg amat2 susah sya nak paham..kamu paham ke apa yg saya kata??hahah...
~kata seorg teman: ak sgt2 takut bila dia marah..walaupun dia bukan marah aku..tapi ak rasa mcm dia marah ak ja..thats why aku tkut tgok dia marah...kata aku pulak: aku rasa lebih baik kau takutkan kemarahan DIA....da lupakan ja semua tu...huhuh


Isnin, 18 Julai 2011 | By: --Failisa Maskuri-

ramadhan datang lagi.... (^^.)

assalamualaikum buat semua pengunjung blog yang tak seberapa ni...persoalannya ada ke pengunjung???hihihih

pejam celik pejam celik pejam lagi tak celik-celik tu maksudnya kau da pergi ke dunia lain la...oppss sekarang da syaaban. dah separuh syaaban pun..so maknanya tak lama lagi ramadhan la kan....fuhh...macammana dengan persiapan kita untuk menyambut bulan yang penuh barakah dan kemuliaan ni.. jangan sekadar persiapan yang kita buat semata-mata untuk menyambut aidilfitri tapi persiapan untuk ramadhan kurang sekali..

realiti...2 bulan lagi sebelum munculnya ramadhan, ramai orang yang berpusu-pusu ke pusat membeli-belah. dah memilih kain untuk dibuat baju. dah terngiang-ngiang di kepala warna tema untuk tahun ni..errmm..sempat ke nak pakai semua tu kalau ajal maut terlebih dahulu memanggil..oppss..sekadar peringatan kerna saya juga begitu...cuba untuk menyedarkan diri sejauh mana persiapan yang telah dilakukan...
realiti juga..muncul iklan-iklan raya di kaca-kaca TV di radio..orang ramai pun dah sibuk buat tempahan kuih raya, biskut raya, kek raya..semua raya la...seolah-olah raya tu yang penting...yala..bak kata orang..kalau tempah lewat-lewat alamat melepas la..ermm betul gak ea...tapi..ha ada tapi nya..biarlah persiapan kita yang begitu rancak untuk aidilfitri tu seiring rancaknya untuk menyambut bulan ramadhan...tak gitu teman???

Ya ALLAH...berilah kami kesempatan untuk merasai nikmat berpuasa pada bulan ramadhan yang mulia..panjangkanlah umur kami dan jadikan lah ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya dan moga ia bukan ramadhan yang terakhir buat kami Ya RABB....

moh layan satu lagu ni..sangat2 suka lagu ni..kalau dulu waktu kecik suka layan lagu harapan ramadhan by manbai dan raihan..tapi la ni suka layan lagu ramadhan yang ni pulak...huhuhu... sebelum tu stop kan dulu lagu kat blog ni dulu ek...hihihi.. (^^,)


 















~jangan biar aku lalai kawan..jangan ajar aku untuk turut kata nafsu..jangan biar aku dibuai mimpi yang tak pasti..aku takut usikan itu membuat aku jatuh kejurang yang dalam...bantu aku teman...
~alhamdulillah..selesai sudah kem motivasi tahun 6 pelajar2 sekolah agama kapar barat.....
~ moga diberi kesempatan untuk merasai kenikmatan ramadhan tahun ini...ameennn
Ahad, 3 Julai 2011 | By: --Failisa Maskuri-

rombongan ke rumah??

assalamualaikum w.b.t...apa khabar iman di dada..apa khabar jiwa2 yang sentiasa mendamba redha Tuhannya...

yeahh..bersua kita kembali dalam blog yang tak seberapa ni..kali ni aku tak bercadang nak bercerita banyak.. biar kan gambar yang menceritakan segalanya..meh kita tgok rombongan mana yang datang ke rumah..heheheh

~lalala..ni la bas rombongan pinangan cik kiah...

ha..tu dia sebijik bas mai da rumah.....orang kampung dok tertanya2 ada orang nak meminang anak dara tuan rumah ke...yazza...itulah yang kita cari...rombongan pinangan cik kiah la...heheheh..cik kiah jugak yang glamour...

actually...pinangan bukan untuk anak dara tuan rumah..tapi.....untuk kerepak tempe yang tuan rumah hasilkan...wawawaw...kuciwa (=_=)

teman..teman..[pinjam tagline seseorang..heheheh] ingat lagi tak..kat entry sebelum ni kan aku pernah bagitau yang my mother a.k.a puan besar kat rumah ada buat itu bisnes kecil-kecilan la sangat kan..ala itu bisnes tempe dan kerepek tempe maa... ingat tak..ingat tak..?? hahah..kalau tak ingat tekan ja kat tulisan yang berwarna ni...huuhu

maka nya, bas tu mai rumah kami nak tengok2 dan beli2 kerepek tempe mak kami la..hahahah..bkn nak pinang meminang bagai....uhh..kuciwa lagi sekali...meh la layan gambar2 yang ada...sepanjang proses 'pinang meminang' ni berlangsung....(^^.)


~antara segelintir ahli rombongan...ramai kot....~

~ha..sila..sila...ambik apa yang ada..jemput2 makan...~




~apa lah yg dibincang nye ni..sibuk betul tuan rumah melayan tetamu..hihihi~
~time nak balik..menuju ke destinasi seterusnya...aik..budak kecik ni..cbok ja..adik sapa la ni..~
~si dila ni pun sibuk menangkap gambo pakai telepon puan besar..pandai beno la tu menangkapnya~
~selamat tinggal..sok..sok..mai la lagi..bawak rombongan yg betol pnya..hahha



alhamdulillah..rezeki puan besar memang besar...semuanya nikmat dari ALLAH....(^^.)..bukan main gembira lagi mak bercerita kat aku dalam telepon...seronok sangat la tu..walaupun mak settle kan semuanya sorang2 tanpa bantuan anak2 daranya...apa boleh buat..semua nya tak dirancang..orang nak datang tanpa diduga..pada masa yang sama..sorang kena balik U, sorang kena pergi kem, sorang memang tak balik pun... nasib baik la kat rumah ada tuan besar a.k.a my abah dan abang..boleh la kot tolong2 mana yang perlu ditolong..huhu..<-----sorry mother..saya memang tak menjangkakannya....hehhe

sebenarnya perniagaan ni masih baru lagi. bak kata orang..mula nak bertatih lagi..tapi syukur alhamdulillah..rezeki ALLAH buat hamba-hambaNya tak pernah putus... meh ni aku promote lagi tempe mak kat sini..heheh..












~ nasib baik bukan rombongan yang betul2 pnye rombongan meminang..mau terkujat jugak aku dibuatnya nanti...belum sampai masanya..ALLAH lebih tahu bila waktunya...
~ beri kami kekuatan YA RABB...moga kami dapat laksanakan amanah yang diberi dengan baik
~ setiap ujian dan dugaan yang menimpa itu pasti ada hikmahnya yang tersembunyi...
~  senyuman dalam duka yang membahagiakan....yakin ada hikmahnya...keep smile :)
Ahad, 26 Jun 2011 | By: --Failisa Maskuri-

pilihan sendiri vs pilihan ibubapa

assalamualaikum w.b.t...moga redha ALLAH sentiasa mengiringi langkah2 kehidupan kita dimuka bumiNya ini (^^,)

entry lagi?? wa..saya pun tak tahu kenapa rajin sangat nak menaip entry kali ni..tak pe la..kalau anda rajin membaca..teruskan. kalau tak berminat...teruskan juga..mungkin ada sesuatu yg anda akn perolehi..tetiba rasa skema ayat aku..hehehhe

kejadian : sekitar majlis kenduri muputi[jawa version] bayi[malay version] apa tah org melayu panggil kalau kenduri baby ni..aku pun xtaw..hahah. sekali dengan majlis pertunangan.
waktu: lunch..rehat dari merewang..isi perut..

tengah2 makan dengan makcik2 yang merewang@ gejobos..tiba2 datang segerombolan tetamu yang memang diundang oleh tuan rumah.rombongan dari pihak bakal pengantin lelaki. rombongan merisik dan bertunang dari lelaki. aku yang tengah syok2 melayan lauk pauk untuk dimasukkan dalam tekak..tetiba bangun dan berdiri..terjengah2..[ikut gaya makcik2 dan sepupu sepapat aku yang sibuk nak tengok yang mana satu tunangnya(bakal pengantin lelaki la) sebab kami semua tak kenal lagi..haha..] nasi dibiarkan dulu..janji dapat tengok yang mana gerangannya...fuhh..itu rupanya orangnya...alhamdulillah..moga berkekalan.. sambung balik isi perut dan layan lauk pauk yang ada depan mata...

sambil makan sambil sembang dengan member sebelah[kawan baik katakan]...nasib baik tak tercekik..
dye : mek..ko nak tengok gambar nye?
aku : boleh gak..bawak cni..eh..orang mana ni..kedah ea?
dye : eh..takla..orang pulau pinang..
aku : utara mari la..hihihi...
dye : kau nak tahu..dorg berdua ni tak kenal pun..tak pernah jumpa pun..
aku : ha??..ea ke?? pilihan keluarga? bagusla..nampak baik.. moga berkekalan hingga akhirnya...
dye : ya kot..ok la.....--->perbualan seterusnya adalah rahsia..hahha

sambil2 sembang...telinga fokus kat perbualan makcik2 kat tepi...katanya si perempuan setuju dgn pilihan keluarga sebab dia yakin dengan pilihan ibubapanya..mungkin dia dah minta petunjuk dari Yang Maha Esa..kita doakanlah agar mereka berbahagia dan setia mengikat janji hingga akhir hayat..
si perempuan tampak ayu dgn pakaian yg mnutup aurat.tudung labuh tetap menjadi pilihan. baik orangnya..mungkin kerana itu dia redha dgn pilihan ibunya...

kalau kalian bagaimana?? percaya dengan pilihan sendiri atau yakin dengan pilihan ibu bapa? nah tepuk dada tanya iman di hati..sesetengah manusia lebih suka pilihan sendiri kerna mereka mahu yang benar2 terbaik untuk menjadi imam dalam keluarga mereka untuk selamanya hingga akhir hayat. setengah manusia lain pula lebih percaya pilihan ibubapa itu ada keberkatannya kerna ibubapa pasti akan pilihkan yang terbaik untuk anaknya.tak mungkin ibubapa mahu anak mereka sehidup semati dengan orang yang mereka tak yakin baik buruknya untuk jadi pendamping anak2 mereka..nah..persoalan untuk kalian..tanya kata hati yang dipandu akal yang sihat..mana yang lebih baik..apa2 pun..minta lah petunjuk dari ALLAH dalam setiap perkara..

tak bercadang untuk mengulas panjang pasal topik nih..sebab aku taw semua orang da ada jawapannya dan dah tahu pun apa hukumnya ber'couple' dalam islam..takda istilah 'couple islamic' kalau ia haram ia tetap haram tak akan jadi halal..halal setelah kau wahai adam nikahi dia si hawa...halal setelah ikatan terbina dengan lafaz akad bersaksi wali dan tok kadi..halal setelah kau sah menjadi suaminya duhai lelaki....
pelik tengok segelintir manusia yang tahu tapi pura2 tak tahu... sekalipun dia bukanlah pilihan ibu bapa dan merupakan pilihan kita..tak bermakna kita bebas untuk menjalin hubungan sebelum sahnya ikatan. berbicaralah sebaiknya dengan orang tengah yang lebih layak. biarkan mereka yang menguruskannya. andai benar dia jodohmu dan sudah tersurat di dalam takdimu pasti dia akan menjadi milikmu kelak..




aku yakin kau yakini dan kau ketahui tentang ia wahai sang adam dan hawa...

berbahagialah insan2 yang mengutamakan cinta ALLAH dari cinta manusia biasa
berbahagialah mereka insan2 yang saling berkasih sayang dalam mencari redhaNYA
berbahagialah mereka yang menjaga ikatan yang tulus suci tanpa dicemari dosa noda
berbahagialah mereka yang dalam hatinya meyakini bahawa ALLAH telah menetapkan yang terbaik buat dirinya
berbahagialah insan2 yang menjaga cintanya kerana ALLAH..yang menjaga hatinya hanya untuk yang benar2 layak disayangi...
moga bahagia itu menjadi milik kita.....(-.-)



~cantik benda alah ni..ermmm~hahhahha






~berbahagialah hati yang yakin setia akan janji2Nya...en.hati tolong kuat...en.iman tolong mantap... en.ahlak tolong perindah...en.akal tolong seiringan...en.jiwa tolong tabah...wahai diri...tolong perhebat...
~bosan pulak duduk rumah lama2... bila agaknya boleh masuk sem ek...hahha...nampak bebeno tak menyabo nya...
~back to UM for a few days...(**,)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...