Jumaat, 8 April 2011 | By: --Failisa Maskuri-

dari hati insan

termenung aku di satu ceruk dalam keramaian manusia
ku lihat di satu sudut sekelompok insan sedang rancak berbual
tercuri dengar bicara mereka dari kejauhan yang hanya beberapa hasta
oh..mereka berbicara tentang insan tersayang..
kagum dalam pendengaran..namun..hanya untuk seketika..
ah..aku tersilap percaturan rupanya..
mereka berbicara tentang si 'dia' yang memang tersayang
oh..apakah bisa bertutur tentang seseorang yang belum pasti
menjadi milik kita....

ada tika...aku disapa rasa cemburu
melihat telatah mereka yang bisa berbual dalam kegembiraan
wajah dipenuhi cahaya kebahagiaan
bilamana berbicara tentang 'insan tersayang'
sedang aku...hanya diam seribu bahasa
kerna aku belum memiliki 'insan itu' untuk disayangi....
namun sebenarnya..aku bahagia..
kerna aku mencintai DIA yang menerbitkan rasa cinta
dihati hambanya yang lemah ini...
yang aku damba hanya cinta ILAHI....
dan aku jua punya cinta
yang tulus suci dari kedua ibu bapa....

galak mereka berbual soal rasa hati
kebahagiaan dalam melayari bahtera bersama si jantung hati
membilang detik-detik yang bakal dilalui
merencana pelbagai idea di minda
untuk mencatat memori terindah dikala bertemu  4 mata...

walau kadang terselit rasa cemburu di jiwa kecil ini
terjentik saraf yang terletak di ruang yang dalam
namun...aku tahu..tidak layak untukku cemburukan kebahagiaan mereka..
kerna cemburuku iti tidak kena tempatnya...
mereka belum mempunyai ikatan yang sah..
maka...cemburukan mereka bukanlah yang sepatutnya..
yang seharusnya..rasa kasihan terhadap mereka itu yang sebaiknya
ya..kasihan kerana melihat mereka
terus asyik dibuai nikmat percintaan
pada insan yang belum halal baginya
adakah mereka tidak mengerti???
antara yang berdua ada yang ketiga..
lelaki dan wanita yang ajnabi bersamanya ada yang ketiga
sang syaitan yang takkan pernah jemu menggoda umat manusia....

hanya bisa memandang sepi..tapi tak pernah cuba untuk mendekati
melarang jauh sekali..hanya membenci di dalam hati..
dan ia adalah selemah-lemah iman....
katakan pada mereka..."apa yang kalian lakukan satu dosa.."
"kalian selayaknya menyerah kan cinta pada Yang Memberi Cinta"
"bukan pada insan yang entahkan tidak entahkan iya kita miliknya"
"duduk rapat-rapat ni..dah akad nikah ke belum ea"
"dah salam tangan tok kadi ke nak berdua-dua memadu asmara ni"

katakan jua pada mereka
"kejar dan carilah cinta ILAHI
sebelum kau mencari cinta manusiawi"

tak perlu berangan membina mahligai cinta indah
bersama dia yang belum layak buatmu
kalaupun benar ada getar dihatimu
tika terlihat kelibatnya..
cukuplah disimpan didalam hati..
hingga saat nya tiba...dan seru telah menyapa...
pinanglah ia dengan nama ALLAH...
untuk mencari keredhaanNya....
kelak kebahagiaan milik kalian hendaknya......




dari hati seorang hamba,
teratak kasih bonda.....
sungai tengar selatan....











~ tahniah kepada seorang sahabat atas perkahwinan bersama insan yang tersayang...moga bahagia hingga ke akhir hayat...
~ ada sape2 lagi nak bina masjid dalam cuti panjang ni tak????
~ oh...exam seakan menyeru dari kejauhan...menandakan kedatangannya tak lama lagi..
~ sejauh mana persiapan anda???...huhuhu....

0 orang kata apa saja..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...