Khamis, 6 Januari 2011 | By: --Failisa Maskuri-

waktu yang menghilang...

Assalamualaikum tuan/puan/encik/cik/abang/kakak/adik/maklong/paklong dan dot..dot...dot.....

ada orang tu kata " aku bizi gler skang ni..takda masa nak ikut benda-benda macam tu"
orang ni pulak kata " aku malas la nak join..assigment melambak tak terusik..banyak benda nak kena settle...bla..bla..bla.."
aku pulak kata " eeleh..macam ang sorang ja yang bizi kat dunia ni. orang lain pun bizi gak taw" citt...macam terasa ja ayat-ayat kat atas tue...tetibe rasa pedas..

masalahnya..sibuk ke kita? atau kita yang menyibukkan diri sendiri?? atau buat-buat sibuk supaya terlepas dari segala kerja yang sepatutnya menjadi tanggungjawab kita? atau____________...atau_______...dan atau__________......(sila isi tempat kosong sendiri)


ALLAH itu Maha Adil kan. Dia bagi kat kita sume sama. semua insan kat dunia ni hanya ada 24jam sehari 60saat seminit. tak de yang terlebih atau yang terkurang. ada sesiapa yang berani nak mengaku yang dia ada 25jam sehari tak? tak pun 24jam setengah sehari? ada tak? ada? kalau ada,tipu la tue..tak baik tipu-tipu taw. tipu dote mati tekte mak tite tate  selalu aku dengar budak2 kecik cakap  tipu dosa mati seksa...ALLAH itu Maha Mengetahui...Maha Mendengar..Maha Melihat....

kenapa tak cukup masa? kenapa ada orang yang memang sangat sibuk tapi dapat selesaikan semua pekara dalam masa yang ditetapkan? dan kenapa pulak ada orang kerja melambak-lambak + terima semua tugasan tak pikir dulu + sume keja tak dapat siapkan dengan jayanya - hasil takda pape = nothing? kenapa kenapa dan kenapa????

ye la. mana nak cukupnya masa tue kalaunya tak penah nak fokus terhadap sesuatu kerja. tengah dok buat kerja tiba-tiba ada dengar satu bunyi..bit..bit...bit.. takpun lagi up bunyi lagu-lagu yang berbagai menandakan ada message masuk " 1 new message received". so, dek kerana perasaan ingin tahu yang menebal dalam diri, apa lagi layan la mesej tu sampai la kerja tu terbengkalai. kesian dia kau tak siapkan dik. kalau tak pun, tengah-tengah buat kerja ternampak pula sesuatu yang menarik perhatian. dek kerana tangan gatal nak menggodek-godek benda tu maka nya terbiar je la kerja tu jadi separuh jalan. lagi satu kerja tak siap... lagi best kalau ada kawan datang time-time tengah buat kerja tu. apa lagi buka kedai kopi la tepi meja belajar + buku ditutup serta-merta..huhuhu.. syaitan masuk jarum + line clear + malas diturutkan = kerja bertangguh dan tertangguh = tak ciap apa pun..kui..kui..kui.. (T_T) , lepas tu bising, riuh satu kampung macam ayam nak bertelur kata kerja dia melambak dan tak ciap.. .peace!!!!



makanya, jangan buat rumah di tepi pantai kalau takut di lambung ombak..ececece tetiba masuk peribahasa yang xd kait mengait....hahaa...okey...cuba cek balik mana yang salah & mana yang kurang nye diri. rasa diri mampu nak buat semuanya tapi dalam masa yang sama hidup jadi stress sebab keje melambak-lambak nak kena ciapkan. apa kata jom try ikut petua nenek moyang aku dulu dalam bab-bab macam ni......


~ first step : list kan semua keje yang korang kena settle kan
~ 2nd step : susun ikut keutamaan. mana yang lebih awal untuk disiapkan, diperlukan dan wajib disegerakan
~ 3rd step : betulkan niat + buat dengan ikhlas + bukan tuk dipuji
~4rd step:  buat secara berdisiplin + tekun + rajin (jauhi segala anasir-anasir luar yang boleh mengganggu kosentrasi seperti di atas)
~ 5th step : da ciap semua kerja dengan jayanya. jangan lupa ucapkan ALHAMDULILLAH.. segala puji bagiMu yang ALLAH kerna Dia lah yang memberi kita kesempatan dan yang sentiasa membantu hamba-hambaNya yang memerlukan pertolongan..


kalau rasa langkah-langkah di atas tak dapat membantu dan tak boleh diguna pakai dengan jayanya. itu bermaksud " tanya diri apa sudah jadi" dan kalau memang tak dapat jugak membantu jangan la pulak kau jerit bagai nak rak macam terkena apa ja..tak dapek den nak menolongnye.....

okey...sebelum tu meh ramai-ramai baca kalam dari ALLAH S.W.T ni.. firmannya yang berbunyi :

بسم الله الرحمن الرحيم
 والعصر  (1) إن الإنسان لفى خسر  (2)  إلا الذين ءامنوا وعملوا الصلحت 
 (3)وتواصوا بالحق وتواصوبالصبر

maksud nya: Demi masa (1) sesungguhnya manusia berada dalam kerugian (2) kecuali mereka yang beriman dan yang beramal soleh serta berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran (3)

faham-faham kan maksud ayat ni...manusia sentiasa akan berada dalam kerugian bilamana mereka tak pandai untuk menggunakan 24jam yang diperuntukkan kepadanya sehari dengan sebaik-baiknya. waktu itu ibarat pedang,kalau kita tak mengejarnya,ia akan mencantas kita. masa itu seperti emas,mahal harganya, tinggi nilainya.. dan pepatah-pepatah lain yang seerti dengannya...



~ peringatan untuk diri sendiri 
~ ohw....result da kuar ari ni..hambaMu ini redha dengan keputusan yang diperolehi
~ hari yang membawa seribu satu senyuman (^^,)
~ degup jantung yang laju di pagi hari
~ terbang mengejar pelangi hati
~ alamak...duit da terlabur lebih kat PC fair & Book fair la... hhuhuhuhu...... (T_T)

0 orang kata apa saja..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...