Khamis, 6 Disember 2012 | By: --Failisa Maskuri-

pesan abah

pesan abah di suatu masa dahulu
saat hari pertama menjejakkan kaki ke sekolah
saat hari pertama menempuh alam sekolah menengah..
ia terus hangat dan segar di ingatan..

pagi itu...abah yang menghantar
dan aku disebelah resah dan gementar...
pelbagai persoalan menerjah di fikiran
hari pertama di alam persekolahan keremajaan
namun pesan abah masih mampu aku hadam..

pesan abah...
belajar biar rajin
cinta jangan dicari
jangan mencari...
jangan sibuk mengejar cinta
hingga terabai cita-cita...

sungguh...
ini pesan abah pada suatu masa dahulu...
pesan seorang abah pada anak gadisnya
yang sedang meraba-raba
dalam perjalanan menuju remaja dan dewasa

dan aku pegang pesan abah
hingga tamat sekolah menengah
walau pernah aku kecundang
walau pernah aku tewas untuk seketika
dalam desakan kata jiwa..
rupanya aku terabai pesan abah untuk seketika

namun... ALLAH tunjuk jalan padaku
DIA tidak ingin aku untuk terus terbuai dengan keasyikan dunia
lalu didatangkan kesedaran padaku...
 
kembali aku teringat pada pesan abah
kembali untuk terus berpegang pada pesannya
berkat doa abah dan emak
aku bangkit dari mimpi yang menyesakkan...

kini...aku bukan lagi pelajar sekolah
yang memakai uniform putih dan uniform kuning
aku kini mahasiswa
di sebuah universiti yang tertua...

namun..pesan abah itu masih aku pegang
masih abadi di ingatan...
dan akan terus kekal dipendengaran...
dan moga teus kekal menjadi sandaran...




##sungguh..doa dari seorang ayah akan cepat termakbul##
##sentiasa sedekahkah al-fateha kepada kedua ibubapa kita walaupun mereka masih hidup lagi##
##sentiasa doakan mereka dan sentiasa sayangi mereke....always love them##


0 orang kata apa saja..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...