Sabtu, 13 April 2013 | By: --Failisa Maskuri-

menjeruk rasa??

bismillah...

umum tahu...siapa bilang menyimpan dan menjeruk rasa di hati itu bisa menggembirakan
umum tahu...dendam dan kesumat yang berjinak-jinak di dalam sanubari itu tidak bisa menyenangkan
dan umum tahu....sampai bila ketidakpuasan hati itu bisa memberi ketenangan yang berpanjangan

------------------------------------------------------

berhari-hari memendam rasa dan merajuk bicara...protes barangkali gayanya.!!
tapi..tiada yang peduli dan hati terus terasa seakan disakiti bahkan mungkin dikhianati barangkali.. dan mulalah berfikir sesuatu diluar batas kewarasan...sampai bila nak biar diri dibawah sedar terhasut hasutan syaitan yang sering mengapi-apikan perasaan yang ketidakkeruan..

lalu diri kecewa...??
yang dirajuk padanya langsung tak menanya??
yang dimarah padanya langsung tak ambil cakna??
sedang sakit hati terus membukit di jiwa??

yup...kita manusia dan takkan lari dari merasa pelbagai rasa.. geram, marah, benci, suka, sayang, kecewa. bahagia, derita, sengsara, suka, gembira dan lain-lain rasa yang dirasa
yup...kita manusia yang kadangkala tak mampu nak mengawal rasa di dalam jiwa. terkadang termarah secara over, terkadang terlalu gembira sehingga terlupa yang berduka dan terkadang terlalu menyayangi sehingga ada yang tega melukai..

siapa kata kita tidak boleh ada rasa marah, ada rasa benci, ada rasa kecewa?? siapa kata?? kerna bagi saya itu normal sebagai seorang manusia..
NAMUN....harus diingat!!! perlu ada batasnya dan harus ada hadnya
marah lah sekadarnya, bencilah seadanya, kecewalah pada hadnya...namun, hari mendatang harus ditempuhi jua..dan fikirkan semula...takkan anda mahu menempuhi hari-hari yang akan datang dengan aura negatif yang ada pada diri....hidup perlu diteruskan dan jiwa perlu sentiasa positif..
biarkanlah apa yang mereka ingin lakukan pada kita tapi jangan sampai apa yang kita lakukan itu sama seperti mereka. ini kerana tiada bezanya antara kita dan mereka jika kita sama saja peranganinya..bak kata orang 2x5 = 5x2.... chilll lah bro.. ^_____^






*'peluru' berpandu ---> kalau marah sekalipun pada someone dan kalau lancarkan 'perang dingin' sekalipun dengannya dan kalau nak buat2 beku sampai jadi ais..rasa2nya akan dilayan ka?? rasa macam dia takkan ambil kisah pun dengan 'perang dingin' hang tu..kalau dia perasan pun mungkin dia malas nak layan...last2 diri sendiri juga yang merana...baik biarkan ja...just wait n see...hidup macam biasa dan buat macam takda apa-apa yang terjadi...hati tak sakit...mood tak spoil..
nak marah, marah la, nak benci, bencilah...tapi jangan biar sampai berlarutan... ^___^
sebab nya...nak lari sejauh mana pun, dia jugak yang akan kau hadapi bila kau perlukannya..kata kawan.. maka, bila kawan bukankah ia saling memerlukan...so, chill la dear ^___^
ALLAH kan sentiada ada disisi hambaNYA...mengadu dan meluahlah rasa padaNYA...mohon dan doa agar yang dibenci itu cepat menyedari kekhilafan diri dan berdoalah agar diri juga menyedari kekhilafan sendiri :)

1 orang kata apa saja..:

naf-mri berkata...

salam ziarah.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...