Sabtu, 26 Januari 2013 | By: --Failisa Maskuri-

jangan bilang benci

"apa agaknya rasa bila mana bersahabat dah lama tapi tiba-tiba putus sahabat macam tu ja?"

"erm...soalan ke ni?

"ye iyalah.."

"aku ingat pernyataan...heheh...pernah rasa putus sahabat? atau pernah rasa putus kasih? ala2 kasih tak kesampaian gitu..hihihihi"

"putus sahabat lain la..putus kasih pun lain"

"habis tu macammana pulak kalau putus sahabat kerana kekasih?

"ermmm.....aku rasa tak patut kot..sahabat yang sejati sukar nak cari ganti...kekasih selagi dia dengan kita belum diijabkabulkan selagi tu boleh tukar ganti yang lain...hohohoho"

"yup..betul..sahabat ni nak cari yang sekepala seminda seotak dengan kita susah...nak cari yang sejati lagii la payah....nak cari yang susah sama susah senang sama senang kadang2 sukar....tapi nak tengok betapa ramai yang akan meninggalkan kita keseorangan saat kita benar2 butu bantuan tengokla waktu kita dilanda musibah...."
"tapi...part ko kata 'kekasih selagi dia dengan kita belum diijabkabulkan selagi tu boleh tukar ganti yang lain..' aku tak berapa nak setuju... kita masih dalam pencarian mencari nakhoda dalam pelayaran.kita mencari imam terbaik dalam sesebuah masjid, mencari pembimbing yang akan membawa kita ke syurga abadi...jadi kita juga harus menjadi yang terbaik untuk memiliki yang lebih baik...'what you give you get'...you know it right?.. okey..jadi..kita tak perlu berpacaran untuk mencari yang sesuai..hanya mintak pertolongan dari ALLAH moga diberi yang terbaik disamping kita berusaha menjadi yang lebih baik..tawakal biar seiring dengan usaha diselit dengan doa....tak perlu mencari kekasih hati, kerana ALLAH akan hadirkan kekasih tu bila sampai waktunya...untuk membina keluarga yang sakinah bukan bermula dari percintaan sebelum perkahwinan..."
"eeh....lari topik dah ni..huhuhuhu...."

"yup..lari topik sudah..heheh....sorry for the mistake and thanks for your reminder...itulah guna sahabat..saling mengingatkan tak kira masa...kan?...huhuhu"

"hahha...yelah tu..back to the topic..bagi aku..honestly kalau putus sahabat hanya kerana seorang lelaki or something yang useless..benda tu adalah satu kerugian...lagi2 kalau putus sahabat tanpa ada sebab...lagi nonsense kot...."

"tu aja ke?"

"erm...kenapa tanya..teringin nak rasa ke? huhuhu.."

"erk...tak mau la...saja ja tanya...cuma baru2 ni ada terkesan dengan kata-kata seorang teman. kesannya memberi impak yang besar dalam sehari tu...sampai ada terniat untuk melakukannya...tapi bila fikir-fikir balik,mungkin dia tak sengaja kata begitu"

"biasalah manusia ni..kadang-kadang kalau angin tengah tak betul, apa yang keluar dari mulut pun tak sedar... pandang dan cari sesuatu yang baik yang tersirat dari kata-kata dia yang sampai buat kau terkesan satu hari tu...mungkin ada betulnya kata-kata dia tu...kalau dengan mengalah dapat memulihkan keadaan, so why not kita ja yang mengalah...ala mengalah bukan bereti kita kalah...tapi membuktikan kita masih sayang persahabatan tu...ok?
 
"thanks ^_________^ "





dan ingatlah kalian..peliharalah persahabatan kerana ALLAH...demi mencari redhaNYA =)

Firman Allah s.w.t lagi:
"Teman-teman akrab pada hari itu, sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa"
(Surah Az-Zukhruf: Ayat 67)




2 orang kata apa saja..:

Haulid Al-Hararr berkata...

jagalah sahabat sejati sehingga akhir hayat anda.. kerana dia lah yang akan menggapai tangan anda menuju syurga Allah kelak....

"2 orang yang saling mengasihi kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah akan mendapat naungan dari terik panas di padang mahsyar.."

--Failisa Maskuri- berkata...

insya ALLAH..akan sentiasa menjaga persahabatan kerana ALLAH...

jom sama2 jaga ukhuwah yang dibina...huhuhu ^____^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...