Sabtu, 21 April 2012 | By: --Failisa Maskuri-

janjinya telah tiba

assalamualaikum w.b.t...
alhamdulillah kita masih lagi bernafas dimuka bumi ILAHI ni...bersyukur masih diberi peluang untuk mencoretkan sesuatu di atas 'lembaran maya' ni...dan bersyukur lah kerna anda masih diberi kesempatan untuk membaca coretan anak abah ini.. [^___^]

soal kehidupan,jodah pertemuan, ajal maut semuanya di dalam kuasaNYA..dan kita takkan tahu bila kita kan pergi menghadapNYA sehingga waktu itu kan tiba... Allahuma...serasa kematian itu semakin menghampiri...semalam (20/4/2012) hari jumaat yang penuh barakah penghulu bagi segala hari, diri ini dikhabarkan dengan 3 berita kematian. dari yang kecil yang baru beberapa saaat menjengah dunia sehingga lah ke tua yang telah bertahun-tahun menikmati dunia pasti akan dijemput menghadap Yang Maha Esa..ALLAH...

awal pagi dikejutkan dengan berita pemergian ibunda guru sekolah rendah, petang hari diberitakan dengan pemergian ibunda sahabat seperjuangan dan malam hari dikhabarkan dengan berita yang amat menyedihkan kehilangan cucu sedara yang baru 4bulan menjengah dunia telah pergi buat selamanya... moga mereka-mereka yang diuji punya hati yang kuat dan tabah untuk menghadapinya.

inilah realiti kematian. kita takkan tahu bila ajal kan menjemput. sedang yang kecil pun telah dijemput menghadap ILAHI..jadi mengapa kita rasa yakin kita takkan pergi diusia yang muda sebegini.?? siapa kata kematian itu akan menjengah mereka2 yang sudah berusia?? yang benarnya kematian itu sering saja menyapa kita tiap tika.... ALLAH..cukupkah bekalan yang ingin dibawa menghadap pencipta???

terkilan...dari awal kelahirannya sehingga kematiannya, diri ini tidak dapat untuk menatapnya walau sekali..sekadar melihat gambar2 comel yang di post di ruangan fb..mula mengenali nama si kecil yang persis wajah ayahnya...dan tiba2 dikhabarkan dengan berita kematiannya... lagi beberapa minggu si kecil ini akan di aqiqah kan seiring majlis walimah pakcik nya...namun kita hanya merancang dan DIA juga merancang..dan perancanganNYA adalah yang sebaik-baiknya...DIA lebih mengerti dan setiap yang terjadi pasti ada sebab musababnya..ALLAH...syurga menantimu disana si anak kecil....

walau senyuman terus terukir dibibir..namun hati meronta ingin melihatnya untuk kali pertama dan terakhir...tapi rencana ALLAH amat hebat...kesempatan itu bukan milik diri ini...

dan ingatlah tatkala ALAH berfirman yang bermaksud  “Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.” (Surah Ali ‘Imran ayat 185).










Al fatehah utk mikhael hfiy b. mohd haris



dan untuk sebelum terakhirnya...saya tinggalkan persoalan untuk kalian dan untuk diri ini juga...

~ andai esok adalah hari terakhir kita di dunia...apa perkara terakhir yang ingin kita lakukan???

~ andai sebulan lagi adalah sebulan yang terakhir kita di alam yang penuh pancaroba ini, apa perkara terakhir yang ingin kita dahulukan??

~~ andai setahun ini adalah tahun terakhir kita mengecap nikmat di dunia, apa yang terakhir yang akan menjadi perhatian???
dan seterusnya....











2 orang kata apa saja..:

mastinah berkata...

masya Allah...salam takziah dari saya. Bila wktu itu tiba, kita suda tidak mampu mengubahnya...Allah, mati itu pasti. Jom, perbaiki diri. :)

--Failisa Maskuri- berkata...

mati itu pasti dan kerna ia takkan pernah menegur kita untuk memberitahu bila waktunya...sedang yang sihat kelmarin boleh meninggalkan kita pada keesokkannya...sementara yang sakit lamanya boleh sihat semula... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...